Köpvillkor
Allmänt
Privatperson - Här tillämpar vi Distansavtalslagen samt Konsumentköplagen. När du registrerat dig och gjort din beställning godkänner du också att vi lagrar dina uppgifter skyddade enligt GDPR.
Företag - Här gäller Köplagen, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.
Beställning
- Beställning kan endast ske via vår webbutik.
- Om du är under 18 år skall målsmans intyg skickas till oss via mail till info@astrosweden.se
- Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls och vid ekonomisk skada kommer skadestånd att utkrävas.
Betalningstjänst
Som betalningstjänst använder vi kort, Swish, bankbetalning eller faktura genom Klarna,
Mervärdesskatt
Sverige, Finland, Danmark - Priser visas både inklusive moms.
Norge och Åland samt andra icke EU länder - Priset visas inklusive moms. Vid leverans till icke EU land debiterar vår transportör dig som kund tullavgift, moms och skatt för beställda varor eftersom de hanterar införtullningen.
Fraktpriser
- Vi använder Postnord för de flesta inrikes leveranser.
- För ljuddämpare använder vi DHL.
- För all utrikes transport använder vi UPS.
Inom Sverige - Nedan följer exempel på normalfrakt. Undantag förekommer och exakt fraktkostnad syns i kassan när du gör din beställning.
- Postnord till utlämningsställe 89 SEK
Fraktfritt om din beställning är över 2.500 SEK
Gäller ej: - Skrymmande/Hemleverans 300 SEK
- Vapenfrakt 1150 SEK
- Ljuddämpare 150 SEK
Liggtid hos Postnord Ombud (vid leverans till utlämningsställe)
Om ditt paket levereras till ett ombud får du ett e-postmeddelande eller sms om var det finns att hämta. Paketet ligger sedan kvar hos ombudet i 7 dagar. Du kan kostnadsfritt förlänga liggtiden med ytterligare 7 dagar i PostNords app (vi kan inte påverka detta.)
Uthämtningsställe
Du kan själv byta uthämtningsställe mot en liten avgift i Post Nords app. Det är inget vi kan påverka.
Leveranstid
- Vårt mål är att alltid skicka produkter som finns i lager samma dag eller dagen efter (gäller helgfria vardagar)
- Vi förbehåller oss rätten att stryka vara som ej kan levereras, önskar du beställa annan vara är det att betrakta som en ny order.
- Restnoterade artiklar skickas så snart de inkommer.
Avbeställning
Avbeställning av vara på grund av dröjsmål med leverans eller av annan orsak är möjlig fram till att du får en leveransbekräftelse från oss eller när en frakthandling skapats. Efter denna punkt är du skyldig att ta emot leveransen. En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit en bekräftelse från oss. Avbeställning av icke lagerförd eller tillverkad vara är inte möjlig efter att vi beställt eller påbörjat tillverkning.
Ändring i beställning
Ändring är möjlig fram till dess att frakthandling skapats, om ändringen godkänns och varan finns i lager kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris som gäller vid ändringstidpunkten.
Ej uthämtad försändelse
Du ansvarar för att ta emot eller hämta din beställning enligt de anvisningar som lämnas i samband med köpet. Om ett paket som levereras till ombud inte hämtas ut inom den angivna tidsfristen returneras det automatiskt till vårt lager. I sådana fall förbehåller vi oss rätten att debitera en administrativ avgift på 250 kr inklusive moms, vilket motsvarar våra faktiska kostnader för hantering och returfrakt.
Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen har du som privatperson rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Du har rätt att undersöka varan men om du vill ångra ditt köp skall varan återlämnas i oförändrat skick. Ångerrätten börjar löpa den dag du tar emot din leverans. Vissa av varorna i webshopen säljs utan ångerrätt. I samband med beställning av en sådan vara får du tydlig information om vad som gäller. Om en produkt har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utnyttja ångerrätten.
Om du vill utnyttja din ångerrätt
Fyll i bifogad retursedel och ange vad det gäller, packa produkten och använd bifogad retursedel. När vi mottagit varan debiteras du returfrakten 199:-, resterande köpesumma och ursprunglig fraktkostnad återbetalas till dig inom 30 dagar från det att vi kontrollerat att varan är i oförändrat skick. Dessa villkor gäller för returer inom Sverige. Bor du utanför Sverige och vill returnera en vara gäller annan returtaxa. Kontakta oss för mer information.
- Oförändrat skick: Till exempel får kikarsikten ej ha märken efter montering. Originalförpackning skall vara hel.
- OBS: för icke EU länder gäller att kunden står för alla avgifter i samband med returen dvs frakt, tullavgifter, skatt och moms.
Reklamationer, byten.
Om du mottagit fel vara eller en skadad produkt måste du inom 2 månader från mottagandet reklamera varan genom att kontakta oss lämpligen via mail till info@astrosweden.se. Du får ett svar från oss med en returblankett som beskriver hur du går tillväga för att skicka tillbaka varan. För en snabbare hantering fyll i blanketten noggrant med de uppgifter som efterfrågas. OBS - du ansvarar för frakten till oss och vi rekommenderar att du skickar paketet spårbart. Den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet. Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan, men vi återbetalar inte den ursprungliga frakten.
Företag - Skall snarast reklamera vara via e-post förutsatt att det är inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi till tillverkare eller Serviceställe.
Observera att kompatibilitetsproblem kan uppstå mellan olika produkter. Vi rekommenderar därför att noggrant kontrollera produktens specifikationer och kompatibilitet innan köp, då garanti inte omfattar fel som uppstår till följd av felaktig användning eller inkompatibilitet.
Om varan är köpt någon annanstans
I de fall ärendet ej går under vår garanti/reklamation, t ex om varan ej är inköpt hos oss och vi ändå tar hand om ärendet, debiterar vi en administrativ avgift på 895 SEK.
Garanti
Generell garanti på våra produkter är 1 år. Därutöver hänvisas till tillverkarens garantier som varierar i tid. För ungefärliga tider för reparation av till exempel kikarsikten se vår FAQ. Kontakt vid ärenden gällande Garanti/Service skall mailas till vår Kundtjänst på info@astrosweden.se I de fall ärendet ej går under vår garanti/reklamation t ex om varan ej är inköpt hos oss och vi ändå tar hand om ärendet debiterar vi en administrativ avgift på 595 SEK.
Byten
Om du vill byta t ex storlek, fyll i bifogad retursedel, packa produkten och använd bifogad retursedel. När vi mottagit varan krediterar vi köpet och återbetalning sker, observera returfrakt om 199:-. Lägg en ny order på produkten du vill ha.
Licensbelagda varor Vapen och vital del måste skickas som separata kollin. Vapnet skickas till Postens Företagscenter och vital del som REK och hämtas på ditt vanliga uthämtningsställe. Köp av ammunition på plats i butiken i Skara. Licens och legitimation uppvisas vid köp eller skickas till utleverans@astrosweden.se efter att du lagt din order på licenspliktigt på vår web.
Vapen + Ljuddämpare
Vi tar emot er order och mailar en licensansökan till dig (kika gärna i din skräppost också). Denna skriver du ut och fyller i dina personuppgifter samt antal vapen, vapenskåpsmodell mm, sedan kan ni antingen maila eller skriva ut den och posta eller lämna till er lokala polismyndighet för handläggning. När handläggningen är klar hos polisen får ni licensen, alternativt ett inköpstillstånd, denna postar ni till oss, alternativt fotar eller scannar in och mailar i PDF format. Vi fyller sedan i denna och skickar den till Polisen och ljuddämparen/vapnet till adressen där ni är folkbokförd. Inom ca 3-5 arbetsdagar kommer sedan en originallicens på ljuddämparen/vapnet till er från Polisen. OBS: om ni skulle få avslag på licensansökan hos Polisen får vi som handlare inte reda på det per automatik. Ditt ansvar blir då att meddela oss det samt makulera ordern. Varor med åldersgräns Vid köp av luftvapen gäller 18 års åldersgräns. Efter lagd beställning skickas kopia på legitimation till utleverans@astrosweden.se Information och bilder på hemsidan Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment. Om det förekommer bilder i vår webbutik, ska de inte ses som exakta avbildningar av en viss vara.
Tvist
För privatpersoner har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol. Personuppgifter Astro Sweden AB värnar om din integritet och all behandling av personuppgifter sker i linje med GDPR. Dina Personuppgifter används enbart för att säkerställa leverans av beställd vara, samt för kommunikation mellan oss och er som kund. Vi lämnar inte utan ditt medgivande ut uppgifterna i kundregistret till tredje part. Du som kund har alltid rätt att avregistrera dig ur vårt kundregister. Vi värnar om din integritet och du kan läsa mer om vår integritetspolicy här! När du beställer av oss accepterar du automatiskt dessa gällande villkor.